Hur prioriterar klubbens ledning sitt arbete på klubben och vad ligger till grund för besluten? En av parametrarna är den undersökning som skickas ut årligen till klubbens medlemmar. På denna sida redovisar vi resultatet av hur våra medlemmar mår och tycker hur vi tillsammans ska jobba vidare för att utveckla vår klubb.
MEDLEMSUNDERSÖKNING 2024
Medlemsundersökningen Players 1:st är vårt verktyg där du som medlem kan tycka till om hur vi tillsammans ska leda klubben framåt. Verktyget är framtaget av Golfförbundet och ca 370 klubbar i Sverige använder det för att kunna leda sin klubb och dess utveckling.
Enkäten skickas årligen ut till medlemmen och är indelad i olika områden och på vår klubb delar vi in områdena i bana, klubbliv, mat & dryck, träningsområden, shop, träning, ledning, service & upplevelse samt medlemskap & avgifter. Medlemmen får svara på en rad olika frågor i respektive område och får svarsalternativen 1-10. Därefter översätts alla medlemmars svar till en sammanslagen score.
Scoren följer ett poängsystem som utgår ifrån att 100 poäng är det bästa resultatet. Scoren i undersökningens går att jämföra med övriga klubbar i Västmanland eller med klubbar i hela landet. Det går även att jämföra från tidigare års undersökningar. Vi kan också fördjupa oss ytterligare i resultatet kan vi göra jämförelser på olika variabler avseende hur medlemmarna fördelar sig på kön, ålder och handicap.
Sverigesnitt: 75
Fördjupning i område – Banan
Undersökningen visar att medlemmarna är fortsatt väldigt nöjda med banan som helhet. Det som sticker ut i positiv bemärkelse är att banan är välskött i sin helhet med bra greener och att den är rolig att spela. Det som dragit ner vår score på banan är dels bunkrarnas skick, även om det blivit bättre samt att green- och teeplaceringar fått lite kritik.
Fokuset till detta år var att fortsatt ha en hög nivå på banan vilket vi har haft och enligt de allra flesta har banan utvecklats ännu mer detta år. Ett till mål var att utveckla bunkrarna så de anses vara i bättre skick och den siffran har trots allt ökat, men där finns det mer som kan göras och ska göras när möjlighet ges att satsa på det. Det kanske viktigaste fokusområdet till 2024 på banan var trots allt att inte starta fler projekt utan göra klart det som börjades förra året. Det är något som får anses vara lyckat då helhetsupplevelsen för de flesta har gått upp gällande banan och detta är en anledning till detta.
Fokus 2025: Hålla samma skick på banan och fortsätta jobba med dräneringen. Jobba med bättre placeringar på green och tee. Dessutom är en prioritet att färdigställa pågående projekt samt att färdigställa från jordmassor som levererats på banan under vinter/vår.
Fördjupning i område – Klubbliv
Undersökningen visar fortsatt att klubben har en positiv atmosfär och att medlemmarna trivs, men även att man möter varandra på ett öppet och positivt sätt. Detta gör oss otroligt stolta, och vi tycker det är extra intressant och speglar den klubb vi är och vill vara. Vi försöker alltid jobba efter vårt ledord, en klubb att trivas på, och vi har som mål att det ska speglas i varje beslut och del av klubben. Vi fick även bra feedback från säsongens golfvecka och många bra kommentarer från våra medlemmar som vi tar med inför planeringen nästa år.
Våra förbättringsområden är att vi behöver bli bättre på är att ha fler aktiviteter än bara tävlingar som kan erbjuda och attrahera medlemmar att delta mer aktivt på klubben.
Fokus 2025: En högt prioriterad punkten för oss, då vi satt en vision att bli ”Sveriges trevligaste hemmaklubb inom golf”. Vi ska bibehålla och fortsätta jobba med den atmosfär och klubbanda vi har, så att det är genomgående i alla funktioner på klubben. Genom att b.la. utöka vårt aktivitetsschema med aktiviteter utanför tävlingsschemat, öka kommunikationen kring klubben och händelser samt skapa nya projektgrupper (kommittéer) så når vi ett steg närmare vår vision och bibehåller rätt riktning.
Sverigesnitt: 72
Sverigesnitt: 71
Fördjupning i område – Mat & Dryck
Vi har under de senaste åren fått dåliga betyg i undersökningarna på detta område och har legat på låga resultat om man jämför med snittet i Sverige. Främst så har restaurangen inte levt upp till medlemmarnas förväntningar eller varit något som medlemmarna velat rekommendera vidare. Mat & Dryck på klubben är en viktig del i helhetsupplevelsen, så detta krävde en klar förbättring och ett område som fick högsta prioritet för att vi skulle kunna växa och ta klubben till nästa nivå.
Vi är därmed väldigt glada att kunna konstatera att vi har vänt en negativ trend på låga scorer på restaurangen detta år som var en av de tre stora målen inför denna säsong. Vinterns renovering av miljön och den nya inredningen gav restaurangen ett rejält lyft. Vi tog med erfarenheterna efter första året i egen regi och kunde därför lyckas väl med rekrytering av kökschef. Vi har med det nått ett bra flöde till restaurangen och gjort en makalös ökning på detta fördjupningsområde.
Fokus 2025: Att fortsätta ge ett riktigt bra restaurangalternativ till våra medlemmar och gäster i Golfbistron-konceptet, men vidareutveckla menyn och kioskutbudet. Utöka med en starkare stab i bemanning för att lätta den delvisa bemanningen från ideella.
Fördjupning i område – Träningsområden
Resultatet på scoren på våra träningsområden har genom åren skiljt sig enormt mycket beroende på HCP nivå och ålder bland våra medlemmar. Där kan vi se att de med lägre HCP och ålder har högre krav på träning, mot de som befinner sig på ett högre HCP. Till detta år som sticker ut negativt är en återkommande punkt, möjligheter för en inspelsgreen. Utöver det drar givetvis poängen ner av vårt pågående projekt rangen, där bollarna och försening är en orsak till ett negativt resultat.
Målet för denna säsong var att slutföra arbetet på rangen med jordmassorna och göra klart målområdena på rangen. Dessvärre har projektet dragit ut på tiden och arbetet vart inte helt slutfört innan säsongen var tvungen att dra igång. I och med att ytan på rangen inte är gräsbetäckt, var vi tvungna att återinföra våra gamla bollar och därmed sänka upplevelsen på rangen. En tydlig återkoppling från våra medlemmar är att rangeområdet bör prioriteras att göras klart nästa år.
Fokus 2025: Högsta prioritet ligger självklart att avsluta arbetet med rangen, köpa in nya bollar och få till en miljö som lockar in till träning och följer vår vision. Vi ska dessutom finslipa och kommunicera ut vår långsiktiga plan på att utöka träningsområdet och möjligheterna till träning och intäkter.
Sverigesnitt: 73
Sverigesnitt: 84
Fördjupning i område – Träning
Historiskt har vi fått okej resultat på frågorna, men när vi gräver djupare så ser vi i kommentarerna att många medlemmar upplevt att träningsutbudet och bokningsmöjligheterna har varit relativt svagt. Nu har vi 2024 fått väldigt bra återkoppling från medlemmarna gällande detta fokusområde generellt.
Vi hade till detta år en målsättning att hitta en långsiktig lösning och rekrytering på tränarfrågan som gör att flera grupper medlemmar kan och vill träna i vår resa mot att skapa en träningskultur. Vi får starka betyg på vår tränare och att det har gynnat oss med en heltidsanställd tränare som är tillgänglig på andra tider. Dessutom ville vi utveckla utbudet på ett nytt och kreativt träningskoncept som gör att flera vill och kan träna på Tortuna. Det har även enligt medlemmarna förbättrats med digitala lösningar och att det är en väldigt bra prisnivå.
Fokus 2025: Jobba vidare med bokningsstrukturen och vidareutveckla konceptet ”Timmen”. Fortsätta resan med att bredda träningskulturen och fånga in fler medlemmar på ett nytt och kreativt sätt med målet – träning ska vara kul och för alla.
Fördjupning i område – Ledning
Generellt ligger vi okej till gällande ledning och inflytande på klubben, en fråga som vi tycker är väldigt viktig hos oss. En kul notering är dock att detta ökar 2024 till en bättre nivå vilket är avgörande i en förening att medlemmarna känner koppling till ledningen.
Annars finns det inget direkt tydligt område här som drar ner eller ligger mycket över snittet i landet utan det handlar snarare om här enligt vår analys att fortsätta förmedla information, stärka kommunikationen och vara lyhörda gentemot medlemmar. Detta är det som ska utvecklas ännu mer och arbetas vidare med framöver för att öka scoren.
Fokus 2025: Jobba vidare med ledningsstrukturen och den övriga strukturen i organisationen. Förtydliga ännu mer kring information till medlemmar och gäster för att stärka bandet. Vi jobbar även vidare med ett belöningssystem till våra ideella för att värdesätta dessa och försöka få ännu fler aktiva i klubben.
Sverigesnitt: 74
Sverigesnitt: 80
Fördjupning i område – Service & Upplevelse
Våra medlemmar är fortsatt nöjda med trivsel och atmosfären på klubben och gillar att komma till oss. Ett otroligt viktigt betyg för oss eftersom vi siktar på att vår familjära anda och trivsamhet ska genomsyra hela vår verksamhet och ska vara det första som märks på klubben. Något som också drar upp poängen för detta område är vår receptionspersonal för 2024 och att det anses vara lätt att komma ut på banan återigen. Däremot så har vi fortsatt en förbättringspotential på att hitta en bättre lösning för våra toalettfaciliteter på banan som återigen får ganska lågt score. Det samma gäller utbudet i shopen, som visserligen är en tillbehörs-shop, men där får vi fortsatt låg score.
En bra ökning detta år också som var ett av målen förra året var öppettiderna i reception och restaurang som får bättre omdöme från våra medlemmar vilket är väldigt kul.
Fokus 2025: Bibehålla vår servicenivå och fortsätta jobba med de mjuka värdena i hela verksamheten. Titta över en långsiktig lösning för våra toalettfaciliteter ute på banan. Vidareutveckla tillbehörs-shopen, kommunicera kring varför shopen är en tillbehörs-shop och jobba ännu mer med god exponering så att synligheten på varorna ökar. Se över klädkollektionen och hitta ett ny väg för våra klubbkläder.
Fördjupning i område – Medlemskap & Avgifter
Vi har nu ett bra score när det kommer till betyget på vår nya modell kring medlemsformer. En av de positiva delarna i undersökningen är den differentierade avgiften som baseras på ålder. Det vill säga att det är kraftigt reducerat för juniorer, yngre seniorer och de äldre seniorerna över 80 år. Nu är det även en ökning i scoret som visar att flera medlemmar tycker det finns medlemsformer som passar ens situation och det var ett av målen förra året när vi introducerade premium, flex och socialmedlemskap.
Det viktigaste detta år och var huvudmålet gällande detta område är att medlemmarna nu känner i en mycket högre utsträckning att de får ett bra värde för den årsavgift som betalas. Detta är kanske den roligaste utvecklingen av de alla eftersom det visar på att detta generellt varit ett lyckat år med att få flera medlemmar att känna att Tortuna är en bra klubb att lägga sitt medlemskap i.
Fokus 2025: Bibehålla upplägget kring medlemskapen och jobba vidare på att öka mervärde i alla våra medlemskap.
Sverigesnitt: 76